Dr. Popov – Chia Vita

Dr. Popov - Chia VitaRáno začínám vnímat veeelmi pozvolna. Všechno je zpomalené. Nic mě zatím nestihlo nasrat, ani potěšit. Je to doba, kdy i sama kolem sebe chodím po špičkách.

Těch prvních 10 minut, než vstřebám kafe. Rozlepím oči. Absolvuju pár nezbytných úprav exteriéru, aby lidi na ulici neřvali hrůzou a nechtěli mě na potkání ubít klackem, jakožto počátek epidemie zombie náletu…

Někdy to trvá dýl, jindy ranní rituály odbydu rychleji…

Bez čeho ovšem nefunguju (leda že bych den předtím spořádala celou pizzu a byla pořád přežraná), tak je snídaně

Ať už v podobě kaiserky s máslem, křupavučkého croissantu, kelímku jogurtu, ovesné kaše (když se mi s tím chce vařit), nebo varianty nejjednodušší a nejčastější – papu alá pejsek a kočička. Něco jako „hoď do misky všechno, co ti přijde pod ruku„.

Zas mě ale nechytejte za slovo… Nejsem žádné čuně… Většinou to vypadá tak, že základ je šálek mléka nebo bílý jogurt. Podle nálady. A přidává se…

Třeba: ovocné müsli, oříšky, vločky, marmeláda, mletý mák, lněné semínko, kakao, skořice, ždibek Nutely, jakékoliv ovoce… Prostě co vám přijde pod ruku a hodí se k sobě. Teď v poslední době sypu do směsky ještě půl odměrky Chia Vita od Dr. Popova. Co je to za zvěrstvo? Jak to šmakuje? A proč to vůbec jím?

„Čo ši žač, žjeve?“

Semínka chia [čia] pocházejí ze šalvěje hispánské a jejich původ hledejte v oblasti jižní a střední Ameriky. Ostatně, tahle farebná drobotina podobná nemletému máku byla i součástí základního jídelníčku Aztéků. Nejspíš už tehdy vypozorovali, že jde o cosi extra super hyper, po čem nejsou unavení, dodá jim to energii a vůbec je jim tak nějak fajně.

Z dnešního hlediska, kdy semínka stihli rozpitvat v laborce už se dozvíte podrobnější info. A totiž, že:

  • chia funguje jako vynikající zdroj omega-3 a omega-6 nenasycených mastných kyselin. Jsou dobré pro udržení normální hladiny cholesterolu v krvi, zkvalitňují paměť, podporují správnou funkci jater, plic, ledvin a žlučníku a mají echt dobrý vliv na srdce a cévy.
  • v semínkách najdete vysoký obsah rostlinných bílkovin (což je cool pro udržení svalové hmoty a normální stav kostí)
  • chia obsahuje mega obsah hořčíku, díky kterému můžete udělat pápá únavě a vyčerpání a ještě vám jako bonus nerupne cévka od nervů a nebudeta za sebou tahat nohu – hořčík přispívá i k normální činnosti nervové soustavy
  • že semínka kromě hořčíku obsahují i železo, zinek, fosfor, draslík, vápník, kobalt, síru, chrom, proteiny, antioxidanty, vitamin A, C, E, vitaminy skupiny B, aj. Zahoďte multivitamin a začněte si jídlo zasypávat chia :-)

Jinak semínka můžete dlabat mnoha způsoby. Buď je necháte pár minut nacucat vodou (prý umí zvětšit svůj objem až 12x – něco jak psyllium) a výsledný gel zamícháte třeba do těsta na sušenky. Nebo domácí müsli tyčinky. Receptů koluje po internetu mraky.

Anebo – pokud jste podobně shnilí jako já – jednoduše si lžičku chia semínek vmíchejte ráno do kaše, mléka, nebo jogurtu. Výhodou je, že semínka nemají žádnou pachuť. Jen vám papu ozvláštní novou strukturou.

A co výsledky? Podobně jako po psylliu, i po chia semínkách nemám tak rychle hlad. Navíc mám dojem, jako by těch pár drobků ještě navíc posilovalo účinek kafe a mozkovna spíná o něco rychleji než obvykle. Každopádně mi přijde rozhodně lepší dostávat do sebe vitaminy tímhle stylem, než polykat hrst pilulek… :-)

 



10 thoughts on “Dr. Popov – Chia Vita

  1. Musím říct, že nesmíchaná ta snídaně skutečně vypadá jako něco od pejska a kočičky – nikdy by mě nenapadlo kombinovat marmeládu s nutelou a navrch s kakaem. =D Ale ty nic špatného nejíš, takže to určitě bude hrozně dobrý. =D A máš úžasnou mističku!

  2. Jó, ta semínka – nedávno jsem někde četla zmínku, jak to prý šmakuje a hlavně prospívá veganům. Vegan fakt nejsem a asi jen tak nebudu, ale semínka mě lákaj:) Se po nich musím kouknout… A s těma müssli a ovocem musí být šmakózní, jen musím vymyslet co místo mlíka a jogurtu, páč jsem zjistila, že mi to nedělá v jednom ohledu úplně dobře (a ne, zas to nemá nic společnýho s veganstvím:) ). Dík za info, Magdi! ;-)
    Verunka

    1. A prý to snad obsahuje i nějaký vzácný vitamin B17. Asi jim byla B12tka málo… :-)
      Místo mléka nebo jogurtu se dá použít klidně fresh džus. Nebo ovocné smoothie ;-)
      Bebe

  3. Nejdříve moc děkuji, že si pan Pavel Popov vybral moje přání, moc si toho vážím. Gratuluji i Juli, krásné verše, na to já holt moc nejsem, takže obdivuju každého, kdo dokáže rychle nějaké verše vymyslet :-)

    A teď se musím moc smát, když vidím tu snídani :-D protože moje vypadá podobně a můj přítel když to vidí, tak říká, že jsem si tam smetla nějaký drobky z linky a zalila mlékem :-)

    Veronika

  4. „Čo ši zač, žjeve?“ :-D Bebe, kdy konečně přidáš do podtitulku: Varování – nečekané a nezadržitelné výbuchy smíchu zaručeny!
    Jinak o semínkách vím už delší dobu, že existují, nicméně nezbývá než je prubnout ;-)

    1. Popřemýšlím nad vyskakovacím oknem před otevřením článku, jestli dotyčný souhlasí s možným rizikem učůrnutí smíchy a tak… :-D
      Bebe

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *