Houby jako zdravá pochoutka a přírodní lék zároveň

(Komerční sdělení)

houby, které chutnají, ale i léčí

Češi patří k národům houbařů, to je všeobecně známo. Možná i vy trávíte spoustu času v lese, když rostou, a přicházíte domů s plným košíkem. Nejspíše si pak připravíte houbovou smaženici nebo řízky či houbovou omáčku. Můžete ale využít i houby z obchodu. Jsou nejenom chutné, ale i zdravé.

Zdroje vitaminů B a D

Houby nejsou pouze skvělou pochoutkou, ze které se dá v kuchyni vytvořit bezpočet variací. Obsahují totiž navíc spoustu vitamínů a minerálů. Především jde o vitamíny řady B, a to od niacinu, riboflavinu až po pantotenovou
kyselinu
. Tyto vitamíny podporují nervové tkáně, metabolismus i krvetvorbu. Dále je to i vitamin D, který povzbuzuje imunitní systém a pomáhá i vápníkovému metabolismu. Vynikajícím zdrojem vitamínu D jsou žampiony pěstované s výrazným podílem UV záření.

Stimulují imunitu

Vysoký podíl minerálů je také dalším typickým rysem hub. U většiny je to hlavně vysoký podíl draslíku, selenu a mědi. Selen slouží k odbourávání volných radikálů z organismu, u mužů zvyšuje plodnost. Draslík podporuje svalstvo včetně srdečního svalu a také nervovou tkáň. Imunitě a krvetvorbě napomáhá draslík. Velmi důležité jsou ale v houbách především betaglukany, které jsou startérem lidského imunitního systému. Stimulují makrofágy, tedy
první linii naší obrany. Najdete je v houbách shiitake nebo v hlívě ústřičné.

Prevence kardiovaskulárních chorob

Další výhodu hub je také vysoký obsah bílkovin. Houby jsou zároveň výbornou dietní stravou. Nenajdete v nich téměř žádné tuky, proto se hodí do stravy lidí s vysokým cholesterolem. Pomáhají ho snižovat, takže fungují i jako prevence mozkové mrtvice, kornatění tepen a infarktu myokardu.

Ale jaké houby patří mezi ty nejzdravější a můžeme je klidně označit slovíčkem léčivé? Je to především hlíva ústřičná, enoki a shiitake.

Hlíva ústřičná

Fresh Oyster Mushroom On The Board

Hlíva ústřičná se dá vařit, smažit, péct i zapékat. Hodí se do polévek i omáček. A koupit ji můžete téměř všude.

Hlíva obsahuje velké množství betaglukanů, takže je neocenitelným pomocníkem pro posílení imunity. Kromě toho by se její konzumaci neměli bránit především lidé s vyšší hladinou cholesterolu. Už samotné betaglukany brání ve střevech zvýšenému vstřebávání tuků. V případě hlívy se tak děje díky obsahu lovastatinu. Právě statiny jsou součástí léků na snižování cholesterolu, takže jde o skutečně správný krok. Navíc přírodní lovastatin nemá vedlejší účinky. Předmětem zkoumání jsou i obsažené bílkoviny jako například lektin, které vykazovaly během pokusů i protirakovinné účinky.

Pokud vás působení této houby zaujalo, ale neumíte si představit, jak ji dostatečně zařadit do vašeho jídelníčku, můžete vyzkoušet tablety s hlívou ústřičnou. Jejich výhodou je, že obsahují všechny prospěšné látky v koncentrované formě.

Enoki

houby, které chutnají, ale i léčí

Ovocně ořechovou chutí a příjemným křupáním překvapí každého neznalce houby enoki. Asiaté je považují za velikou lahůdku a zvolna si získávají cestu i do naší kuchyně. Ve tmě a úzkých sklenících se pěstují enoki, které dnes dostanete v obchodech, jde o kultivovanou formu i u nás rostoucí penízovky sametonohé. Díky těmto podmínkám dosahují vynikající chuti a jejich nožky připomínají dlouhé bílé špagety. Vynikající jsou tyto houby především v syrovém stavu, kdy vynikne jejich chuť. Hodí se proto do salátů, které výborně doladí. Mohou se
stát i součástí polévek. U tepelné úpravy enoki ale platí, že musí být velice krátká, v opačném případě
nožičky tvrdnou a nepochutnáte si na nich.

Japonské studie prokázaly protirakovinné účinky houby enoki. Ostatně i ve společnosti, kde se enoki konzumují, je prokázán nižší výskyt rakovinných chorob. Kromě toho jsou nezpochybnitelné i jejich účinky na imunitu.

Shiitake

houby, které chutnají, ale i léčí

Skvělé využití v kuchyni nabízí rovněž houba shiitake neboli houževnatec jedlý. Vyniká lahodnou, ale zároveň také kořeněnou chutí. U vegetariánů se hodí jako náhrada masa, ale stejně dobře doplní shiitake i nejrůznější masité pokrmy. Je možné ji zpracovávat rozmanitými způsoby, a to od vaření, přes dušení, grilování, smažení, pečení a zapékání. Klidně můžete zkusit i velmi jednoduchá jídla, kde naopak vynikne chuť houby.

Eritadenin obsažený v shiitake snižuje hladinu cholesterolu, a to velmi výrazně. Dále v houbě najdeme vysoký obsah polysacharidů, například lentinanu. Významně povzbuzují imunitní systém. Rovněž polysacharidy vázané na bílkoviny v shiitake vykazují i protinádorové účinky. I toto bylo potvrzeno studiemi. Pozitivní výsledky byly zaznamenány v boji s rakovinou žaludku a tlustého střeva.



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *